Kommentar till mitt inlägg "Till alla "förvånade" terroristexperter, mediakommentatorer och ledarskribenter"

Till min stora förvåning har mitt Facebook-inlägg med Europols statisktik fått en stor spridning. En del har kommit med invändningar. Jag tror absolut det finns goda skäl att vara försiktig med statistik. Det finns massor av fällor när vi talar om terroriststatistik. En av de viktigaste handlar om definitionen av terrorism: det finns ingen allmänt accepterad och använd. Till exempel: När stater dödar eller terroriserar civilbefolkning i stor skala räknas det inte som terrorism. ANC och Nelson Mandela kallades länge för terrorister, i USA fram tills helt nyligen. Vilka som grips för misstänkt terrorism liksom statistik över s.k. avvärjda terrordåd vet vi ju, inte minst av erfarenheter i Sverige och Göteborg, att det säger extremt lite om verklig terrorism. Det som är intressant med Europols siffror är att de knappast kan anklagas för att favorisera vänstern eller islam. Ändå ser statistiken ut som den gör. Och ännu intressantare: Europols bild av verkligheten skiljer sig radikalt från medias och från säkerhetstjänsternas intresseinriktning. Det var därför jag la ut statistiken...

 

Statistiken är en sammanställning av Europols årliga rapporter 2006-2010 som kan laddas ned från deras hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0